M
U
S
L
I
M
W
A
Y
بسم الله الرحمن الرحيم.
Salam Alaik !

Anas Fikrie di sini
Follow | Dashboard



Mari Berkunjung !

Story About Links


Anas Fikrie

Reka Lencana Anda

Risalah AL- Misbah

Promote Your Page Too

Anasfikrie94.blogspot.com

Promote Your Page Too





Tinggalkan Pesanan Anda




Sejarah






KISAH LUCU DAN PENGAJARAN: HANTARAN AL-QURAN
Ahad, 4 Disember 2011 | Ahad, Disember 04, 2011 | 0 komen


Jom bace kisah yang berbaur lucu tetapi ada pengajarannya nie...

Mukadimah~ Al-quran yang ada di pasaran sekarang ni indah-indah dan cantik-cantik belaka. Dari satu sudut ianya amat baik untuk menarik minat orang membeli seterusnya membaca dan menghayati isi ajarannya. Namun ada juga yang menjadikan Al-Quran yang cantik-cantik tersebut sebagai koleksi dan perhiasan semata.... amat mendukacitakan. Mungkin kisah ini wajar kita jadikan renungan bersama... sejauh mana kita menghayati al-Quran...

Bermulalah alkisahnya..

-Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran? Ujarnya Jamilah kepada Nabil..

Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli ni? Balas Nabil.

Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran.. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu Al Quran yang bakal dijadikan hantaran.

Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab lagi.. --> Jamilah.

Ala, awak bukan reti pun bahasa arab, jawab Nabil.. Tergelak Jamilah, Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin gitu.

tibe2: - Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat? tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan 40-an.

Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid.. sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..

Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?? Pakcik menyoal sambil tersenyum.

Errrr.. aa.. lama dah saya tak baca, pakcik? Teragak-agak Nabil menjawab. Jamilah sudah berada di sebelah rak yang lain.. ~ wahh pantasnya Jamilah :D


Kalau gitu, tak perlu lah beli Al Quran kalau sekadar hantaran. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, kan adik... tegur pakcik berhemah.

Alah, pakcik nih.. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak baca la... tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.

Oh, baguslah. Kalau begitu beli lah tafsir Ar-Rahman. Ada tafsiran lagi, cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.

Ala, besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut... senyum Jamilah mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.

Jangan lupa baca ya? pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan tersebut.



Jamilah mengumam geram pd pak cik tu sementara Nabil kelihatan serba salah. Mungkin terpukul dengan kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba.


TIBANYA TARIKH PERNIKAHAN:

Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah. Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam/tok kadi baru sahaja sampai...

Assalamualaikum semua? ucapan salam Pak Imam bergema.

Nabil terdiam melihat Pak Imam. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri. Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.

Inikah pengantin hari ini?? tegur selamba Ustaz Saad.

Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz..? jawab Nabil mengigil. Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.

Oh, sebelum tu, saya suka lar nak mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin, betul tak? Cadang Ustaz Saad. Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari Khamis selepas maghrib.

Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.

Ss.. su.. surah apa ustaz?? Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak perkara yang bakal berlaku...

Jangan risau, ayat yang mudah je. Baca 3 ayat Surah ArRa’d... kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi.

Surah Ar Rad ?

Surah Ar Ra'd?

Apa benda ni? detik hati Nabil.


Bismilla hirrahmaa nirrahim.. ALL..MAA... RIII..!!? berlagu Nabil.

Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.

Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam AL Quran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini : A’uzubillahiminnassya itaanirra jim.. Bismillahirrahmanir rahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA.... kedengaran suara gemersik Ustaz Saad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan irama Al Qurannya.

Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya.

Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran. Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina AL Qufran. Beli Al Quran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim? Tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara penyampaian ustaz Saad.

Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab Al Quran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh Al Quran itu sendiri.

Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan Al Quran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya..? penutup Ustaz Saad sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.

---------------------------------------------------------------------------
Hari semakin cepat berlalu.

Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab AL QUran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.

Nada msg berbunyi di telefon Nabil.. " Asssallammualaikum, Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil". SMS dari ustaz Saad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil...

Demikian al-kisahnya... :)



Older Post | Newer Post