M
U
S
L
I
M
W
A
Y
بسم الله الرحمن الرحيم.
Salam Alaik !

Anas Fikrie di sini
Follow | Dashboard



Mari Berkunjung !

Story About Links


Anas Fikrie

Reka Lencana Anda

Risalah AL- Misbah

Promote Your Page Too

Anasfikrie94.blogspot.com

Promote Your Page Too





Tinggalkan Pesanan Anda




Sejarah






LAILA MAJNUN
Khamis, 19 Disember 2013 | Khamis, Disember 19, 2013 | 0 komen
Jika matahari tidak terbit,
Cukuplah wajah Laila menggantikan sinarnya,
Jika rembulan tidak timbul,
Kelembutan Laila sudah cukup menyejukkan bumi.
(Syair Majnun buat Laila)
 
KISAH cinta Qays-Laila atau lebih dikenali sebagai Laila Majnun merupakan kisah Arab Klasik Terbaik. Menurut kajian ahli sastera Arab, kisah ini bukanlah cerita dongengan semata-mata. Watak utama cerita ini iaitu Qays bin Al Mulawwah memang benar-benar wujud pada zaman pemerintahan kerajaan Bani Umayyah. Beliau dikatakan meninggal dunia pada tahun 65 atau 68 hijrah. Kisah Laila Majnun sememangnya mempunyai pelbagai versi kerana pada awalnya kisah ini hanya diceritakan melalui lisan dalam bentuk syair.  Pada tahun 1188 Syeikh Nizami telah mengumpul dan menulis kisah tersebut. Meski masih ramai yang mengumpulkan syair Laila-Majnun, tetapi hanya Nizami sahaja yang memiliki sebuah cerita yang lengkap dan indah.
Terdapat percanggahan beberapa ahli sejarah dan pemerhati sastera dalam  menentukan permulaan tumbuhnya cinta antara Laila dan Majnun. Sebahagian menyatakan bahawa Laila dan Majnun saling mengenali sejak kecil dan mengembala ternakan di Bukit Tsauban. Tidak kurang juga ada yang menyatakan Qays berjalan melintasi sekumpulan gadis dan hanya tertarik pada Laila. Walaupun terdapat perbezaan tentang permulaan kisah cinta Laila Majnun, namun para pengkritik dan ahli sejarah bersetuju dengan kewujudan kisah ini  melainkan Taha Husain yang meragukan peribadi Laila Majnun.
Google
Kisah Laila dan Majnun dikupas oleh Nurfaridah Rubani dengan sangat teliti dalam novel ini. Buku ini juga sangat menjaga struktur teks agar tidak menjejaskan keaslian ceritanya.  Bait syair yang terkandung dalam buku ini juga merupakan terjemahan asli daripada naskah asal  daripada Arab. Kisah cinta agung ini dimulakan dengan Syed Omri iaitu kabilah Bani Amir di lembah Hijjaz. Beliau sangat disegani kepimpinannya. Kekayaannya melimpah ruah dan sangat besar pengaruhnya hingga ke negeri lain. Menyedari dirinya yang semakin uzur, Syed Omri sentiasa berdoa kepada Tuhan agar lekas dikurniakan cahaya mata. Beliau melakukan perbagai ikhtihar seperti doa, bermunajat, nazar dan menyedekahkan hartanya kepada fakir miskin. Allah telah perkenankan hajat Syed Omri dengan mengurniakan seorang cahaya mata. Namun tidak pula Syed Omri lupa diri malah semakin banyak pula doa dan sedekah yang diberikan. Bayi itu diberi nama Qays dan dilimpahkan kesenangan sepanjang masa.
Qays telah berguru dengan guru terbaik di seluruh kepulauan Arab. Di sekolah, Qays merupakan seorang yang cerdas dan senang bergaul dengan semua orang. Beliau gemar membantu rakan yang kesusahan. Tambahan pula, Qays memiliki wajah yang tampan. Di sekolah itulah pertama kalinya Qays terlihat seorang gadis yang sangat istimewa pada pandangan matanya iaitu Laila.  Qays juga tidak sekadar bertepuk sebelah tangan. Gadis itu sememangnya sudah lama tertarik dengan Qays  sejak kali pertama berjumpanya. Qays sering membacakan bait-bait syairnya buat Laila. Kisah percintaan mereka akhirnya sampai pada keluarga Laila. Perkara itu dikatakan amat memalukan dalam kelompok Bani Qtahibiah .  Bapa  Laila sangat marah  dan merasa sangat malu akan hal itu. Lalu, Laila dikurung di dalam rumah dan dikawal dengan sangat rapi.
Mulai detik itu, hidup Qays menjadi tidak terurus. Dadanya bagai dipenuhi dengan duka yang terus berdarah. Qays meninggalkan rumah, berjalan tidak tentu arah dan meredah hutan belantara bersama kesedihannya. Dia mengembara sambil bibirnya hanya menyebut satu nama iaitu Laila.  Dia kehilangan semangat sejak dipisahkan dengan Laila. Dia kerap berjalan dengan tidak berbaju dan melintasi setiap perkampungan sambil melontarkan bait-bait syair untuk Laila. Masyarakat memanggilnya dengan gelaran Majnun bermaksud gila. Qays benar-benar gila tanpa Laila. Nama itu terus melekat sehingga ada yang sudah lupa dengan nama sebenarnya.
Syed Omri sangat sedih melihat keadaan anaknya. Puteranya yang dahulunya cerdas dan boleh menyejukkan hatinya kini sudah berubah serta merta. Mendengar nasihat isterinya, Syed Omri  pergi meminang Laila untuk puteranya. Namun lamarannya ditolak dengan alasan, bapa Laila tidak sudi menyerahkan Laila kepada orang yang gila. Syed Omri berasa sangat terhina dan memujuk Qays agar segera melupakan Laila. Syed Omri meyediakan perlbagai makanan dan menyuruh Qays memilih mana-mana gadis cantik daripada kabilahnya untuk disunting. Namun, dia tetap memilih Laila. Qays kembali mengembara. Tinggal di dalam gua dan meredah hutan belantara sambil membacakan syair-syair buat Laila. Alam seolah-olah kasihan melihatnya. Binatang buas pun tidak sampai hati untuk meyakitinya.  Pengembara yang terjumpa Qays semasa bermusafir juga sangat kagum dengan jejaka itu. Bahkan ada yang mengatakan syair-syair Majnun adalah syair yang paling indah di jazirah Arab.
Suatu hari, seorang pemuda bernama Ibnu Salam daripada kabilah Asad telah terpandang wajah Laila semasa di taman. Lalu Ibnu Salam meminta kedua orang tuanya untuk meminang Laila dengan segera. Tidak dapat dinafikan bahawa Ibnu Salam adalah jejaka terbaik dalam kalangan Kabilah Asad. Ayah Laila dengan senang hati menerima lamaran keluarga Ibnu Salam itu. Ketika Majnun mendengar khabar pernikahan Laila dengan Ibnu Salam, Majnun sukar untuk mempercayainya. Hatinya berkecai. Apakah Laila telah melupakan Majnun? Majnun terus berteriak memanggil nama Laila dan meratap nasib cintanya. Pada masa yang sama, Laila telah berterus terang dengan Ibnu Salam tentang perasaannya yang sebenar. Mujurlah Ibnu Salam memahami dan tidak akan menyentuh Laila sehingga Laila sendiri yang akan menyerahkan cinta buatnya. Sesungguhnya perasaan Laila hanya pada Majnun. Seorang pemuda bernama Ishaq telah mencari Majnun untuk menyampaikan surat Laila buat Majnun. Laila tidak pernah melupakan Majnun.
Berita kematian Ibnu Salam sememangnya merupakan suatu perkara yang mengembirakan Laila.  Laila terpaksa berkabung dan berkurung selama dua tahun kerana mengikut budaya masyarakat kabilahnya. Di rumah Laila duduk sendirian memikirkan kehidupan. Laila berharap pertemuannya dengan Qays nanti akan mengubati kesedihannya. Namun, Qays dikatakan telah membawa segala harapan dan angan-angan. Pudar sudah semua harapan. Tubuh Laila menjadi kurus kerana tidak mampu menanggung kesedihan. Laila tidak mahu dendam Bani Qhatibiah akan mencelakakan Qays. Tidak ada seorang pun yang mampu melawan kuasa takdir. Laila akhirnya meninggal dunia.  Zayd orang kepercayaan Laila telah berlari tanpa henti mencari Majnun. Mendengar khabar daripada Zayd, Majnun mendapat pukulan yang sangat hebat.
Majnun tersungkur dan menangis di atas pusara Laila. Banyak orang berusaha memujuknya, namun Majnun masih memeluk nisan Laila. Majnun berdoa kepada Tuhan agar disatukan Laila dengannya di Syurga.  Akhirnya, kematian menjemput Majnun di sisi pusara Laila. Kisah Laila Majnun kian tersebar di seluruh tanah Arab. Cinta Majnun dan Laila adalah cinta yang dimurnikan dengan penderitaan dunia, kelak mendapat limpahan cahaya. Inilah kuasa cinta!

JOM TENGOK WAYANG
Isnin, 2 Disember 2013 | Isnin, Disember 02, 2013 | 0 komen
بسم لله الرحمن الر حيم    


Assalamualaikom Warahmatullahi Wabarokatu..... Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W. Hai... kawan-kawan yang selalu mengikuti blog anas ini, anas nak mengucapkan ribuan kamaafan kerana anas dah lama tak update blog ini. Mesti kawan-kawan menunggu artikel yang barukan. Buakannya anas saja-saja tak update blog nih, cuma anas terlalu sibuk dengan STPM yang baru sahaja mendapat kemerdekaaan he3, dan mudah-mudahan anas mendapat keputusan yang elok untuk STPM ni. So kepada adik-adik anas kasihi, abang nak ucapkan SELAMAT BERCUTI, mudah-mudah masa cuti ini laungkan masa dengan perkara yang boleh menguntungkan adik-adik.

Tanpa membuang masa anasnak teruskan pada topik yang hendak dibincangkan pada hari ini iaitu "JOM TENGOK WAYANG". Emmmm...... anas nak belanja kami tengok wayang ka???? he3. Tak la cuma nak kongsi ja APA HUKUM MENONTON WAYANG. Dalam masa cuti ni anas percaya, ramai kawan-kawan dan adik-adik mengambil peluang masa cuti ini tengok wayang. betol kan??? he3. Tak dinafikan lagi anas pon mengambil kesempatan menonton wayang yang bertajuk "Ustaz, Mu tunggu aku datang". best gak ceritanya banyak unsur pengajaran dan banyak memberi keinsfan. Apa yang anas respet cerita ni, tak ada langsung wanita berlakon. Ramai yang bertanya apa hukum menonton wayang....
Ok lah... tanpa menlengahkan masa, kita terus kepada topik kita. Hukum menonton wayang banyak pendapat ulamak huraikan tentang hal ini, kerana pada zaman nabi tidak ada wayang, jadi ramai membahaskan hukumnya. Ulamak Saudi telah mengharamkan hukumnya haram. Tetapi kita ada dengar hukumnya boleh. menurut Dr. Yusuf al-Qardhawi yang merupakan ketua kesatuan ulamak sedunia menyatakan :


“Tidak syak lagi bahawa panggung wayang merupakan satu alat dari alat-alat pengarahan dan hiburan, maka hal-ehwal setiap alat ini dilihat sama ada ianya digunakan untuk kebaikan atau keburukan. Maka ia diterima, dan tidak adalah masalah keatasanya. Maka hukum aktivitinya adalah menurut apa ia ambil dan lakukannya. Dengan itu kami berpendapat bahawa panggung wayang : adalah halal dan baik, akan tetapi ia memerlukan dan menuntut agar mematuhi syarat yg berikut :
- Tajuk dan jalan cerita tak bertentangan dengan akidah, syariah mahupun akhlak Islamiah..
- Tidak melalaikan daripada kewajipan seperti solat dan sebagainya.
- Tidak bergaul antara lelaki dan perempuan bukan mahram, tidak dalam keadaan syubhah dan perkara-perkara yang boleh mendatangkan fitnah..

Sudah terang lagi bersuluh??? menonton wayang itu boleh hukumnya asalkan tidak bertentangan dengan Islam.

sebarang pertanyaan dan komen silayari laman facebook  ini https://www.facebook.com/Anasfikrie94blogspotcom


senjata melayu yang digelapkan
Sabtu, 3 Ogos 2013 | Sabtu, Ogos 03, 2013 | 0 komen
Oleh: rajaibrahimpetra96

http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=9558

"

Beribu-ribu tahun dahulu... di Lembah Bujang,terdapat satu peradaban yang makmur. Kota-kota yang besar dan istana-istana yang mengagumkan. Di satu kawasan, terdapat kilang-kilang membuat peralatan logam; kilang melebur besi.

Zaman berganti zaman. Tahun berganti tahun. Peperangan demi peperangan. Hasad dengki, khianat, kekejaman dan penipuan menghiasi tabir. Jatuh dan bangun. Bina kembali peradaban. Berperang lagi. . . hancur semuanya. . . . bangkit kembali membina empayar. . . perang saudara. . . kedatangan bangsa Eropah yang tamak.... dijajah... dijajah... dijarah...

Bangkit kembali. . . tentang penjajah. . . akhirnya merdeka. Kemudian bina negara. . . bina peradaban kembali. Perlahan-lahan.

Anak-anak Melayu pun membuka buku sejarah. Apa yang dilihat mereka? Hulubalang Melayu memegang tombak. Panglima Melayu menghunus keris. Selak lagi. . apa dilihat lagi? Gambar lukisan raja Melayu di atas gajah, dengan askar-askar Melayu menentang penjajah Portugis menggunakan tombak dan keris. Bertembokkan pancang-pancang kayu dan batang pisang. Gambar askar Melayu mati ditembak istinggar musuh. Gambar rumah beratap rumbia musnah dibedil meriam. Selak lagi. . . . gambar gabenor British bercekak pinggang dengan orang-orang Melayu berpakaian selekeh di satu sudut.

Selak lagi. . . selak lagi. . . gambar orang-orang Melayu pasca-penjajahan yang berimejkan selekeh, miskin dan nampak kurang berpendidikan. Membosankan.

Dalam artikel saya akan mendedahkan realiti sebenar peperangan yang disertai orang-orang di Semenanjung mahupun di pulau-pulau Nusantara (Indonesia). Saya akan mendedahkan betapa antara orang-orang Melayu pada masa dahulu pandai mencipta meriam dan menggunakan senjata api. . Ini sekaligus menafikan anggapan popular ketika penjajahan dahulu "hendak buat sebatang jarum pun tak mampu"

Benarkah begitu?

'Musketeers' dan 'Gunners' Melayu


Pada tahun 80-an, satu filem telah diterbitkan berlatar belakangkan zaman dahulu, mungkin sekitar abad ke 17. Keistimewaan filem ini ialah, ia memaparkan orang-orang Melayu dahulukala berperang menggunakan meriam-meriam kecil, dalam istilah Melayunya 'Lela Rentaka'.

Meriam-meriam ini boleh dikendong menggunakan tenaga dua orang, di bawa ke sana sini. Terdapat satu adegan di mana tentera-tentera bergegas membawa meriam-meriam ini ke medan perang melintasi sawah-sawah padi. Ada adegan tentera yang tumpas terkena bedilan. Aksi letupan yang begitu 'real' dan suasana selepas perang di mana mayat-mayat bergelimpangan di sawah padi dihurung lalat dengan darah bersemburan di sana sini. Filem ini begitu istimewa berbanding filem-filem tipikal lain yang juga berlatarbelakangkan sejarah namun imej peperangan yang membosankan dan kurang tepat;asyik-asyik berperang menggunakan keris dan lembing. Penggunaan meriam yang meluas di dalam filem ini amat menarik serta unik dan menimbulkan pelbagai misteri.

Apakah peranan meriam di dalam budaya orang-orang Melayu dahulukala? Mengapa apabila saya membaca catatan-catatan para conquistador, pengembara Eropah, pedagang dan duta-duta asing, menyebutkan saiz kapal, penggunaan meriam dan kemewahan orang-orang Melayu sebelum era penjajahan? Mengapa apabila membaca buku-buku sejarah di sini, nadanya berlainan? Mengapa catatan pengembara Perancis berlainan sekali dengan catatan Stamford Raffles dan Leyden? Mengapa pandangan para cendekiawan Portugis seperti Eredia dan Pires berlainan dengan pandangan para gabenor dan imperialis Inggeris?

Apa yang ingin mereka sembunyikan dari kita? ?

Apabila orang Thai mengeluarkan filem-filem menceritakan sejarah Patani, mereka menggambarkan orang-orang Melayu Patani biasa menggunakan pistol dan senapang, apatah lagi meriam. Ini tidak kalah dengan filem-filem mereka yang menceritakan peperangan menentang tentera Burma. Mereka betul dari segi sejarah.

Mengapa saya kata begitu? Kerana apabila teknologi meriam semakin maju pada abad ke-14, seluruh dunia berlumba-lumba mendapatkan teknologi ini. Kerajaan-kerajaan Eropah, wilayah-wilayah bekas Empayar Abbasiah dan Turki uthmaniyyah, Emperium China dan kerajaan Ayutthia berusaha tidak ketinggalan dalam soal mengambil tahu atau memiliki meriam malah merekrut rakyat mereka mempelajari cara membuat meriam.

Jadi ADAKAH SULTAN-SULTAN MELAKA YANG MEMILIKI PELABUHAN PALING KAYA DI TIMUR MENJADI PEKAK, TULI, BUTA DAN BISU DENGAN PERKEMBANGAN INI? 

Padahal raja-raja Melayu Brunei dan Sulu ketika itu sudah biasa bermain dengan pistol dan menjadi pengeluar meriam kecil terbaik dunia? Sebab itu Sepanyol gerun dan tidak mampu mencabut 'kemelayuan' mereka.

Adakah para pedagang yang tiba di pelabuhan Melaka semuanya berpakat untuk menyorokkan berita-berita tentang meriam, istinggar (musket) dan ubat bedil? Adalah amat tidak logik jika Sultan Melaka yang pernah menakluk sebahagian Sumatera dan tanah semenanjung malah mengalahkan tentera Siam menggunakan keris dan lembing sahaja. Tiada satu pun kerajaan yang boleh mengalahkan Melaka ketika itu KECUALI GABUNGAN TENTERA PORTUGIS, KERAJAAN-KERAJAAN KECIL DI SUMATERA DAN JAWA, ASKAR-ASKAR UPAHAN DARI GOA, JAWA DAN SIAM DITAMBAH DENGAN PEMBELOT DAN PENGKHIANAT DALAMAN DARI PARA PEDAGANG ASING DAN ORANG-ORANG MELAYU SENDIRI. 

Hanya filem-filem dan drama pendekar di Malaysia sahaja menggambarkan pendekar Melayu berperang menggunakan keris dan lembing selepas bergaduh di warung berdinding buluh dan beratapkan rumbia. Sungguh memalukan.

Apabila orang luar membuat filem tentang Melayu, mereka menggambarkan pendekar Melayu menggunakan pistol, meriam dan senapang. Malah pendekar Melayu memakai baju kulit dan sesetengahnya memakai baju zirah;baju besi untuk mengelakkan serpihan peluru meriam melukai daging kulit. Dari mana mereka mengorek rahsia ini? Dari catatan-catatan sejarah mereka yang diluar kawalan Raffles, Winsted, Swettenham dan Leyden.

Malah semua senjata ini, yang diwar-warkan asing bagi bangsa Melayu, mempunyai istilah Melayunya sendiri:

*Cannon=Meriam, Lela*Portable Cannon/swivel gun=Lela Rentaka*Flintlock Musket=Istinggar*Blunderbuss=Pemuras*Pistol=Terakol

Mari kita lihat antara senjata-senjata 'terahsia' Melayu ini:

Pemuras


Pemuras adalah antara senjata yang gemar digunakan oleh orang-orang Melayu dahulukala. Dalam Perang Naning, catatan askar Inggeris menyatakan orang-orang Melayu amat pandai menggunakan Pemuras ini sehingga Inggeris terpaksa menghantar beberapa kali pasukan tenteranya menentang Dol Said dan Perang Naning juga berlaku dalam beberapa siri. Orang-orang Melayu Borneo khususnya orang Brunei dan Sulu adalah mereka yang selalu menggunakan Pemuras. Pemuras atau dalam bahasa Inggeris, blunderbuss adalah sejenis alat bedil muat hadapan dengan laras berkaliber pendek, besar, yang mempunyai muncung peledak hadapan yang berbentuk kembang (funnel-shaped muzzle ). Pemuras ini menggunakan peluru timah hitam (lead)

Ia digunakan untuk menembak dalam jarak dekat dan selalu digunakan oleh pasukan berkuda (Dragoons). Perkataan Dragoon ini berasal dari penggunaan Pemuras yang telah dimajukan bentuknya, menjadi lebih kecil, seperti pistol.


Orang-orang Melayu memanggilnya sebagai Terakol atau Tarkul. Dragoon atau Terakol inilah asal-usul pistol pada hari ini. Pemuras juga adalah senapang atau bedil yang pertama sekali dicipta untuk tujuan pertahanan. Dalam masyarakat Melayu, senjata Pemuras dan Tarkul adalah agak popular berbanding di dunia barat. Penggunaan Pemuras adalah lebih kerap digambarkan di dalam peristiwa perang Melayu berbanding istinggar atau Flintlock Musket. Mengapa


Ini kerana pada masa dahulu orang Melayu adalah pelaut dan pengembara yang gigih. Penggunaan blunderbuss ini adalah amat popular dikalangan pelaut, lanun dan pedagang. Ini kerana ia sesuai untu pertempuran secara pantas dan berdepan kerana ia mampu mencederakan beberapa orang musuh dengan hanya satu tembakan dari jarak dekat.

Pemuras biasanya amat pendek, dengan laras kurang dari 60 cm (dua kaki), pada ketika laras senapang lantak biasanya melebihi 90 cm (tiga kaki) panjang. Satu sumber menggambarkan senjata dari awal hingga pertengahan abad ke-17, menyenaraikan panjang laras Terakul kancing roda (wheel lock) sekitar 28 cm (sebelas inci), berbanding 41 cm (enam belas inci) panjang bagi Pemuras.


*Betapa segaknya panglima Melayu menyandang Pemuras berkilat seperti ini.

Dalam budaya masyarakat Melayu, Kesultanan Brunei adalah diantara salah sebuah Kerajaan Melayu yang menggunakan Pemuras sebagai salah sebuah alat kebesaran kerajaan atau regalia. Ia menjadi lambang kebesaran Brunei dengan panggilannya yang tersohor 'Pemuras dan Karga'. Karga ialah bekas menyimpan peluru pemuras yang dibuat cantik dan berseni.

Pemuras sering dihiasi dengan ukiran yang amat halus dan cantik. Ada juga Pemuras yang dibuat daripada logam berharga seperti Emas dan Perak serta ditatahkan dengan intan permata. Di dunia barat penggunaan Pemuras adalah lebih kerap digunakan oleh pasukan berkuda kerana ia mudah digunakan terutama ketika mengisi peluru.

Jika Soviet meletakkan lambang Avtomat Kalashnikova (AK-47) di duit syililing mereka, Mozambique meletakkannya di bendera mereka, bayangkan, kerajaan Melayu seperti Brunei ini meletakkan blunderbuss atau Pemuras ini sebagai lambang kerajaan.

Terakol




Terakol atau Tarkul adalah antara senjata popular dikalangan pelaut, pedagang dan lanun-lanun Melayu. Tarkul pada awalnya menggunakan teknologi 'wheel lock' (kancing roda) di mana kemajuan teknologi ini membolehkan ia membakar serbuk bedil secara automatik tanpa memerlukan 'fius'. Terakol berbentuk seperti pistol dan ia adalah perubahan bentuk dari Pemuras yang dikecilkan. Terakol digunakan di dalam peperangan Rajah, Datu dan Sultan-sultan di Filipina melawan Sepanyol, juga askar Brunei menentang Rajah Brooke.

Terakol juga digunakan di Patani dan Melaka. Dalam Perang Naning juga senjata ini digunakan. Sekitar tahun 1530, Terakol telah menjadi maju dengan penggunaan teknologi flintlock (kancing batu api) dan sejak itu ia lebih dikenali sebagai pistol di Barat.


*Dalam filem Pirates of Caribbean, Jack Sparrow menggunakan Terakol jenis kancing batu api (flintlock)

Ketua Lanun, Laksamana dan Syahbandar Melayu sering bergaya menyelitkan Terakol ini di pinggang bersama-sama keris mereka.

Istinggar


Istinggar (Bahasa Inggeris:musket) pada awalnya ialah sejenis senjata api jenis berat dengan penggunaan fius atau wheel lock. Kemudian ia menjadi sejenis senapang yang menggunakan teknologi flintlock (kancing batu api). Penggunaan flintlock ini meningkatkan kadar tembakan dan mengurangkan kos pembuatan senjata api. Mula diperkenalkan pada 1630 sebagai flintlock musket, istinggar dengan pantas menggantikan teknologi picu senjata api lebih awal, seperti mekanisme kancing sumbu (matchlock) dan kancing roda (wheel lock).

Istinggar juga kerap disebut di dalam hikayat-hikayat lama seperti Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) dan juga Hikayat Megat Terawis. Dalam Hikayat Megat Terawis, dikatakan bahawa Megat telah berjaya membunuh seorang hulubalang yang kebal dan hebat bernama Tun Saban. Tun Saban dikatakan sebagai seorang yang tidak lut kepada segala jenis senjata kecuali istinggar yang dibuat khas pelurunya. Istinggar yang digunakan untuk membunuh Tun Saban dikatakan adalah hadiah daripada ulama dari Hadra-maut kepada raja Pagar Ruyung.

Istinggar inilah yang dikumpulkan terlalu banyak di dalam kota Melaka oleh tentera-tentera Portugis. Istinggar juga digunakan oleh tentera Johor-Riau terutama ketika membantu Belanda menyerang Portugis. Istinggar juga digunakan oleh penduduk di Perak ketika menyerang Belanda yang membina loji-loji di Sungai Perak.

Lela Rentaka


Rentaka, adalah sejenis meriam mudah alih, ringan dan kecil dari meriam biasa. Dalam Bahasa Inggeris, ia disebut Lantakas (gabungan Lela dan Rentaka). Rentaka adalah senjata khas orang Melayu, kerana mereka sendiri yang menciptanya, sebab itu orang Inggeris menyebutnya dengan Lantakas. Ini adalah sesuatu yang menarik kerana Rentaka adalah setanding dengan keris dan ia adalah senjata Melayu yang terkenal di dunia Barat. Rentaka inilah yang saya lihat di dalam filem tahun 80-an itu.

Kebiasaannya rentaka dibuat menggunakan tembaga atau besi dan berukuran diantara 50cm hinggalah 2 meter. Bagi yang berukuran lebih daripada 1 meter kebiasaannya ia di panggil Lela dan ada yang dipanggil sebagai ekor Lotong kerana mempunyai pelaras yang panjang dan lentik seperti ekor Lotong. Bangsa penjajah pertama yang merasa penangan rentaka ialah Sepanyol. Mereka menggelarnya sebagai arquebuses, portable cannons or swivel gun yakni meriam mudah alih. Berbanding dengan meriam biasa, rentaka kebiasaanya mempunyai hiasan yang lebih terperinci dan cantik seperti ukiran awan larat, naga, buaya, cicak, ikan lelumba malahan turut diukirkan corak pucuk rebung.


Apa yang unik mengenai senjata ini ialah ianya adalah sebuah meriam mudah alih yang pertama didunia. Rentaka mempunyai mekanisme yang membolehkan ianya dipusing-pusingkan keatas dan kebawah serta boleh dipikul dan dipacakkan di kota, tanah atau belebas kapal dan perahu. Hal ini amat berbeza dengan meriam barat yang sedia di ketahui adalah amat berat dan tidak mudah dialihkan. Ciri mudah alih Rentaka juga menyebabkan bidikannya lebih mudah untuk kena pada sasaran.

Pahlawan Moro adalah diantara pahlawan rumpun Melayu yang dikatakan sebagai pembuat rentaka yang terbaik . Orang Moro telah menggunakan rentaka sebagai senjata api utama ketika diserang oleh Sepanyol dan ketika mereka menyerang kapal-kapal Sepanyol. Tentera Sepanyol dikatakan amat takut dengan senjata tersebut kerana diantara banyak-banyak senjata, rentaka adalah salah satu senjata yang menyebabkan kematian dan kerugian terbesar bagi pihak mereka. Selain daripada orang Moro, Kerajaan Brunei juga dikenali umum di kalangan para pedagang dan penjajah sebagai pengeluar rentaka terbanyak dan terbaik di Alam Melayu. kebanyakan daripada rentaka yang ada di Muzium di seluruh dunia sekarang ini adalah berasal dari Brunei kalau tidak Filipina. Di Semenanjung, Jawa dan Sumatera, penggunaan rentaka adalah kurang terutama setelah kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka.

Kehebatan senjata api buatan bangsa Melayu ini menjadi buah mulut dan kekaguman para penjajah barat seperti Portugis, Sepanyol dan Belanda sehinggakan mereka telah meniru teknologi pembuatan rentaka bagi melengkapkan persenjataan mereka. Sehingga abad ke 18 dikatakan penghasilan rentaka di Alam Melayu semakin berkurangan malahan negara yang mengeluarkan rentaka terbaik dan terbanyak adalah negara Belanda.

Meriam/Lela


*Meriam Seri Patani yang diletakkan dihadapan bangunan Kementerian Pertahanan Thailand

Meriam mempunyai sejarah yang panjang, terahsia dan digelapkan dalam sejarah Melayu. Meriam digunakan di tembok-tembok kota Melaka. Meriam digunakan di semasa peperangan melawan penjajah di Selangor. Meriam digunakan di Pasir Salak. Meriam digunakan di Singgora melawan Thai dan Inggeris dan Belanda. Meriam adalah cukup sinonim dengan seni peperangan Melayu. Jika Brunei dan Sulu terkenal mengeluarkan Rentaka (meriam mudah alih) terbaik, maka Patani pula adalah pengeluar meriam paling terbaik di Asia Tenggara suatu ketika dahulu.

Sebelum kemunculan meriam, pada awalnya teknologi artileri atau bedilan ini diperkenalkan oleh orang-orang Cina. Kemudian meriam diperkenalkan oleh Empayar Turki Uthmaniyyah, yang juga merupakan pembuat meriam yang menggerunkan seluruh Eropah ketika itu. Kemudian pedagang Belanda pula memperkenalkannya.

Meriam yang paling terkenal dalam masyarakat Melayu ialah Seri Nagara, Seri Patani dan Mahalela. Dan meriam Seri Nagara dan Seri Patani ini adalah meriam yang terbesar di Asia Tenggara!Menariknya bukan orang lain yang membuat dan memilikinya, tetapi orang Melayu juga!

Meriam-meriam ini adalah milik Kerajaan Patani. Sebagai tindak balas berikutan khabar angin akan serangan Siam ke atas Patani, Raja Kerajaan Melayu Pattani pada waktu itu iaitu Raja Biru (1616-1624) telah menugaskan seorang lelaki Cina-Islam yang bernama Tok Kayan (Lim To Khiam) untuk mengetuai pembinaan meriam-meriam kerajaan. Tiga buah meriam telah dibina iaitu Sri Patani, Sri Nagara dan Mahalela. Sri Patani dan Sri Nagara mempunyai saiz yang sama manakala Mahalela pula lebih kecil iaitu hanya sepanjang 5 hasta 1 jengkal. Meriam-meriam ini telah berjaya menyekat empat kali serangan Siam ke atas Patani iaitu pada tahun 1603, 1632, 1634 dan 1638.

Selepas kejatuhan Ayutthaya pada 1767, kerajaan Patani di bawah pemerintahan Sultan Muhammad (1776-1786) telah cuba untuk membebaskan diri daripada ancaman Thai (yang telah mengalahkan kerajaan Ayutthaya). Bagaimanapun, pada 1785 pasukan tentera Thai di bawah kepimpinanan Panglima Phraya Kalahum telah berjaya menewaskan Patani. Dua buah meriam besar iaitu Sri Patani dan Sri Nagara telah diambil sebagai rampasan perang, bagaimanapun Sri Nagara telah jatuh ke dalam laut di Kuala Patani semasa hendak dipindahkan ke dalam kapal. Meriam Mahalela pula telah hilang tanpa dapat dikesan.

Pada 1787, Raja Rama I telah mengarahkan pembinaan meriam yang sama saiz dengan Sri Patani yang dinamakan sebagai Narai Sanghan untuk diletakkan bergandingan dengan Seri Patani yang telah di tawan. Jika anda melihat kepada gambar meriam seri Patani di atas, bolehkah anda bayangkan kekuatan meriam tersebut ketika ia membedil kapal-kapal perang Thai. Menurut Hikayat Patani tiga buah meriam kerajaan Pattani ini telah berjaya mengaramkan banyak kapal Thai ketika Kerajaan Thai menyerang Pattani. Anda boleh membayangkan suasana meriam-meriam ini digunakan dan peperangan tersebut dengan menonton filem Queen of Langkasuka.


Meriam-meriam Melayu boleh dilihat juga di Kota Melawati dan Pasir Salak pada hari ini.

Setelah mengetahui fakta sejarah yang digelapkan dari pengetahuan kita ini, adakah kita masih berfikir nenek moyang kita berperang menggunakan sumpit, lembing dan keris? JIka nenek moyang kita berperang dengan senjata-senjata itu sahaja, alamat kita sekarang bukanlah duduk di Malaysia, tetapi di sebuah negeri Inggeris lain, seperti Australia. SEbab orang-orang Melayu mempunyai senjata-senjata beginilah mereka mampu mempertahankan takhta raja-raja mereka dan sedikit sebanyak mengawal tindak tanduk penjajah yang ganas dan tamak. Bayangkan betapa gigih nenek moyang kita dahulu memikul rentaka, membawa Pemuras di samping parang dan keris, menentang ketamakan dan kebuasan penjajah. Jika nenek moyang kita dahulu lembik tidak berjuang mempertahankan tanah air, mungkin hari ini kita akan menjadi seperti Red Indian atau aborigine Australia. Inggeris walaupun buas dan kejam, namun masih menjaga 'standard' mereka cuba menghormati perjuangan orang-orang Melayu mempertahankan warisan. Mereka cuba mengawal alter amuk paramusketeers (ahli senjata api) dan gunners (ahli meriam) Melayu dengan cuba meletakkan para residen mereka terlebih dahulu di setiap negeri Melayu. Apa salahnya Inggeris membawa balatenteranya meranapkan takhta-takhta raja-raja Melayu ini terus atau menghalau mereka sepertimana mereka menumbangkan raja-raja Tamil, Hindi dan Maharaja Moghul di India. Sultan Abdullah memang dibuang ke Pulau Seychelles, namun yang peliknya Inggeris berusaha mengadakan raja baru di Perak dengan membiarkan institusi beraja Perak menabalkan pengganti Sultan Abdullah. Pelikkan? Apa salahnya Inggeris melantik sahaja Hugh Low menjadi 'Rajah Perak' sebagaimana James Brooke menjadi Rajah Sarawak. Biar warisan raja-raja Perak hancur sebagaimana mereka berjaya menghancurkan dinasti raja China dan India. Tetapi ini tidak berlaku. Bukan sahaja orang Melayu, malah 'Mat Salleh' pun berdegil 'mempertahankan' takhta raja-raja Melayu. Lucu dan aneh.Sebenarnya jika kita bersemangat mempertahankan warisan budaya kita sendiri, orang lain pun akan segan dan hormat pada kita. Seperti juga hari ini, jika kita acuh tak acuh dengan warisan kita sendiri, sebagai contoh Tulisan Jawi, Cina Komunis pun tidak segan silu mahu membuang tulisan Jawi dari papan-papan tanda jalan. Jika kita sendiri tidak berusaha mengambil berat diri kita sendiri, siapa lagi hendak diharapkan menjaga segala warisan dan identiti bahkan pegangan agama kita sendiri? ? Orang asing? ?

SEbagai kesimpulannya, dengan pendedahan ini yakinlah kita bahawa orang Melayu adalah bukanlah bangsa yang lemah dan hanya mengenal keris dan tombak sahaja malah pandai menggunakan meriam dan membuatnya juga!Orang Melayu juga biasa menggunakan musket (Istinggar) dan pistol (Terakol).


*Contoh Terakol digunakan ketika menyerang. Terakol juga terkenal kerana buatannya yang berseni dan berukiran halus.

Masih terngiang-ngiang jeritan hulubalang Melayu meledakkan Rentakanya di dalam filem 80-an itu. Adegan dua orang hulubalang mengandar batang Rentaka yang diikat pada sebatang kayu sambil meniti batas-batas sawah meninggalkan misteri yang aneh. Kenapa drama dan filem lain tidak seperti filem yang satu ini? Siapa pengarah filem ini? Sungguh, saya betul-betul tabik pada pembuat filem itu.

Jadi fikirkan, adakah Inggeris dan Belanda takutkan orang-orang Nusantara yang menentang mereka menggunakan sumpit, lembing dan keris (kesampingkan ilmu mistik, kita bercakap soal realiti)? Tidak sama sekali. Para musketeersdangunners Melayu inilah antara 'penggerun' mereka dan membuatkan Inggeris berfikir 10 kali untuk menghapuskan raja-raja Melayu, mengkristiankan seluruh orang Melayu dengan paksaan dan menjadikan Tanah Melayu seperti Amerika dan Australia.

Alangkah bagusnya kalau dalam buku-buku sejarah terdapat gambar ini. Betapa megahnya hulubalang Melayu menyangkutkan blunderbassnya (Pemuras) di bahu.


Dalam legenda Melayu, berkaitan ilmu mistik dalam kategori ilmu kebal, antara pantang orang yang mengamalkan ilmu kebal ialah peluru emas. Dan ini adalah benar, dan askar Belanda menggunakan peluru emas untuk menundukkan pahlawan-pahlawan Melayu di Sumatera dan Jawa. Malah Mat Kilau juga dikatakan dikhianati orangnya sendiri berkenaan rahsia ini. Jadi fikirkan, dalam amalan mistik Melayu itu sendiri menyebutkan perihal peluru emas, masakan orang Melayu ketika itu masih terkebil-kebil memegang lembing berhadapan dengan askar Portugis yang bersenjatakan matchlock musket, blunderbuss dancannon?




Older Post